Ronduit spectaculair zijn de verkoopcijfers van kampeerauto's. Tot en met augustus vorig jaar werden 1.321 campers geregistreerd, dit jaar al 1.638: een stijging van 24 procent.

In totaal rijden er zo'n 50duizend campers in Nederland rond. Dat is echter wel slechts eentiende van het aantal caravans.

Nederland telt een van de hoogste, zoniet de hoogste, caravandichtheid in Europa. In 1980 betrof het 400duizend exemplaren, dit jaar wordt vrijwel zeker de 500duizend bereikt.

Deze cijfers werden vandaag bekendgemaakt op de persconferentie van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2008, die van donderdag 16 tot en met woensdag 22 oktober in de Jaarbeurs Utrecht wordt gehouden. Naast de campers en caravans telt Nederland nog eens 150duizend vouwwagens/tenttrailers en ruim 200duizend stacaravans.

Drs. L.A. de Winkel, voorzitter van de Adviescommissie Kampeer & Caravan Jaarbeurs en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor de Kampeer- en Caravan Industrie (KCI): "Ongetwijfeld zal afschaffing van de BPM leiden tot nog betere verkoopresultaten van kampeerauto's. Door de belastingplannen van het kabinet dreigden campers € 15.000 tot € 20.000 duurder te worden, maar na stevig lobbywerk van KCI, BOVAG en de Nederlandse Kampeerauto Club kwam de staatssecretaris van financiën de branche vorig jaar kort voor de Kampeer & Caravan Jaarbeurs tegemoet door kampeerauto's in 2008 niet te belasten met de slurp- en de roettax. Afgelopen mei liet de staatssecretaris weten deze belastingen pas in 2010 in te voeren, wat in de Miljoenennota 2009 nadrukkelijk vermeld staat."

De Winkel memoreerde ook, dat de campers goedkoper worden door verlaging van de BPM. "Dat zal zeker de verkoop ten goede komen. Overigens blijven wij van mening dat kampeerauto's niet onder hetzelfde regime horen als personenauto's. Ze zijn doorgaans gebouwd op de basis van een bedrijfswagen. Daarvoor is geen BPM verschuldigd."

Bron: www.nkc.nl

Joomla SEF URLs by Artio

Kelgin op Twitter